به گزارش شهرآرانیوز، روزهای نزدیک به ثبتنام مدارس و مهدکودکها که از راه میرسد، موجی از تبلیغات درباره امکانات کوچک و بزرگ مراکز کودکستانها، فضای مجازی و در و دیوار شهر را پر میکند؛ امکاناتی که به نظر برخی از خانوادهها ضروری و به نظر بعضی دیگر، تجملات است. نظرات متعددی وجود دارد تا تخصیص امتیازاتی همچون فضاهای خاص تفریحی نظیر سینما و استخر، اردوهای خارج شهر و حتی کشور و کلاسهای آموزش فوقالعاده ازجمله هوش مصنوعی و چندین زبان خارجی در مهدکودکها را قضاوت کنند و فایده آن را برای یک کودک چهارپنجساله بسنجند.
اما فارغ از ارزیابی سود این امتیازات و امکانات، بحث دیگری نیز در میان است؛ بحث یک اختلاف طبقات آموزشی که برخی از کارشناسان معتقدند بعضی از کودکستانها با ارائه امکاناتی خاص و گاهاً دور از عرف رایج در جامعه، از کودکی میان اقشار مرفه و متوسط جامعه ایجاد میکنند. این دسته از جامعهشناسان معتقدند در سیر استقبال از این مراکز توسط والدین، نقد چندانی به والدین وارد نیست و مسئولیت تبعات ایجاد این فاصله طبقاتی، برعهده مدیران این گروه از مهدکودکها و دستاندرکارانی است که رسالت شغلشان، مراقبت از سلامت روان کودکان و درنهایت کمک به کاهش اختلافات طبقاتی جامعه است.
با توجه به اینکه بسیاری از مسئولان از تریبونهای متعدد اذعان کردهاند که در حوزه آموزش نباید هیچ امکاناتی خارج از عرف اجتماعی و ضرورتهای آموزشی ارائه شود، در این گزارش با مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به گفتوگو پرداختیم و مقررات مربوط به برخی مراکز که با حرکت به سمت تجملگرایی سعی در جذب مشتری دارند و نحوه برخورد با آنها را جویا شدیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی درخصوص اهداف و مقررات وضعشده برای مهدکودکها، در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز اظهار کرد: ما مشوق ایجاد فضایی شاد برای کودکان هستیم، اما به هیچ عنوان ترویج تجملگرایی را در مهدکودکها نمیپذیریم؛ با اینکه در بسیاری از موارد، این فضای لوکس به دلیل درخواست خانوادهها ایجاد میشود، اما این موضوع نمیتواند مهر تأییدی بر این ماجرا باشد؛ چراکه از سوی آموزش و پرورش هیچ مجوزی بر این مبنا صادر نشده و نخواهد شد. این مسئولیت بهعهده مدیران مهدکودکها است که درخواست والدین را طوری برآورده کنند که اختلاف مشهودی میان اقشار مختلف ایجاد نشود.
مصطفی اسدی در این راستا ادامه داد: هدف از تأسیس مهدکودکها باید تربیت یک انسان متعالی باشد. اگر در این مقطع، کودک در یک فضای تجملاتی قرار گیرد، در مراحل دیگر زندگی نیز ناخودآگاه چنیندیدگاهی خواهد داشت که با نظام تربیتی ما سازگار نیست. با این حال تمام تلاش بر این است که امکاناتی معقول و منطبق با مقررات و استانداردهای تربیتی برای کودکان فراهم کنیم.
مهدکودکها که مدتی پیش تحت نظر بهزیستی بودند، حالا به زیرمجموعه سازمان تعلیم و تربیت منتقل شدند، اسدی در پی این تغییر سازمان ناظر بیان کرد: از امسال، طی بازدیدهای این سازمان از مهدکودکهای سراسر کشور، با مراکزی که برخلاف مقررات اعلامشده رفتار میکنند، برخورد خواهد شد.
او نهایتاً درمورد نحوه برخورد با این مراکز توضیح داد: تلاش ما در گام نخست این است که با آگاهیدادن به مدیران، آنها را از این رفتارها بازداریم، اما اگر پس از مدتی همچنان شاهد موارد ناقض مقررات باشیم، ممکن است مجبور شویم تا مرحله لغو امتیاز و پیگیریهای قانونی نیز پیشروی کنیم.